Blog

SEO Alarm! Niet mobile responsive websites verliezen ranking in Google

Mobile responsive ontzettend belangrijk!

Google is de strijd aangegaan met websites die niet mobile responsive zijn. Mobile responsive houdt in dat de website zich aanpast aan elk beeldformaat van bijvoorbeeld mobiele apparaten zoals: telefoon en tablet. Sinds 21 april 2015 is het menens en gaat je website dalen in de mobiele rankings van Google (als deze niet mobile responsive is) en dit is ontzettend slecht voor je website/webshop.

Daarnaast is de bedreiging ook direct weer een kans om de concurrent voorbij te groeien door wel mobile responsive te worden waar anderen dit nog niet zijn! Volgens verschillende experts zal deze Google update meer effect hebben op de zoekresultaten dan Panda of Penguin. Kort gezegd houdt dit in dat de ranking op korte termijn enorm zal veranderen. Meer dan 50% van het verkeer op google bestaat uit mobiel en daarom is een website die niet mobile responsive is minder interessant voor Google! 

Kroeze & Koolmees Online bouwt bestaande websites om in mobile responsive websites/webshops als ze dit nog niet zijn! Wij doen dit al voor ontzettend scherpe prijzen. U kunt op ons portfolio zien dat wij veel ervaring hebben met alle type projecten zowel groot als klein! Nieuwe websites die wij bouwen zijn standaard mobile responsive.

Een artikel op mediaweb schrijft er het volgende over:

Voor mobiel’

Het is Google nu echt menens in de strijd tegen websites die niet geschikt zijn voor mobiel.

Voor volgers van deze blog zal dit geen verrassing zijn. Op 21 november 2014 schreven wij al dat Google wereldwijd het ‘mobile-friendly‘ label ging uitrollen. In Nederland: ‘Voor mobiel’.

Websites die geschikt zijn voor smartphones krijgen dit label naast hun link in de zoekresultaten.

Mobiel Vergroot

Google wijst smartphonegebruikers zodoende op websites met een goede mobiele gebruikerservaring. Bij die gelegenheid gaf Google ook aan dat mobielvriendelijkheid in de toekomst een ranking signal zou worden.

Op 29 oktober 2014 introduceerde Google de mogelijkheid om de mobielvriendelijkheid van de pagina’s binnen je website te analyseren binnen Google Webmaster Tools.

21 April: ‘Mobilegeddon’

Op 21 april  2015 kwamt Google met een zeer ingrijpende update van hun algoritmen om niet-mobielvriendelijke websites aan te pakken in de zoekresultaten op smartphones. In Amerika is deze update bekend als ‘Mobilegeddon’. De hashtag #mobilegeddon was trending op Twitter op 21 april.

‘Mobilegeddon’ ingrijpender dan Penguin en Panda.

Volgens een tweet van Aleyda Solis die ook nog eens werd geretweet door Gary Illyes van Google, is deze update groter dan Penguin en Panda.

tweet google aleyda solis

Er zijn zelfs SEO-experts die ervan overtuigd zijn dat de update ook effect gaat hebben op de desktopresultaten. Maar Google ontkent dit vooralsnog.

Google: “Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal.”

Zelf publiceerde Google op 21 april op hun Webmaster Central Blog een artikel met de titel ‘Rolling out the mobile-friendly update“. Daarin stelt Google: “As wenoted earlier this year, today’s the day we begin globally rolling out our mobile-friendly update. We’re boosting the ranking of mobile-friendly pages on mobile search results. Now searchers can more easily find high-quality and relevant results where text is readable without tapping or zooming, tap targets are spaced appropriately, and the page avoids unplayable content or horizontal scrolling.”

 

Top

Geef een reactie

Required fields are marked *.


Top